Interviu cu UZA – artist independent

UZA este un artist independent care a acordat recent un interviu prin care își expune punctul de vedere asupra muzicii din Coreea.

Anul trecut, Melanie Lee, fostă membră a trupei ChoColat, acordase un interviu bloggerului australian Kpopalypse prin care am aflat punctul de vedere al unui idol asupra industriei muzicale din Coreea. De această dată, prin interviul cu UZA, vom avea punctul de vedere al unui artist independent.

Kpopalypse a postat interviul pe 6 martie iar acesta s-a desfășurat prin e-mail. Întrebările adresate sunt îngroșate, răspunsurile lui UZA sunt scrise în font normal. Iată traducerea postării și a interviului!

#

Mulți dintre voi știți ceva despre UZA deoarece am inclus melodia ei Suitable pe lista melodiilor mele favorite din 2017. UZA însăși a aflat că e inclusă pe listă datorită unor caonima* care nu doar au anunțat-o dar i-au și cumpărat muzica, așa cum le sugerasem. Deoarece nu aflasem de UZA până nu mi-au trimis cititorii linkuri, evident am fost nerăbdător să descopăr ce face și să aflu cum se simte ca muzician independent în Coreea.

UZA nu este foarte fluentă în limba engleză, prin urmare în loc să țin un interviu pe Skype, cum este metoda standard pentru astfel de interviuri, am făcut schimburi de mesaje pe e-mail în ultimele două luni, astfel încât să poate răspunde în ritmul ei. Am editat puțin răspunsurile pentru claritate, încercând pe cât posibil să rețin spiritul și contextul original al răspunsurilor sale. Vă invit să citiți interviul cu plăcere!



UZA, 2018

Salut! Ce faci?
Bună! Sunt destul de ocupată, dar sunt fericită zilele astea! Lucrez la pregătirile pentru acest an (2018). Anul acesta mi-am propus să creez un sound mai bun, să lansez multe albume, și ca ”UZA” și ca ”UZA&SHANE”. Îmi gestionez propriul brand ”UZA” și sunt și jumătate din duetul ”UZA&SHANE”, și în fiecare luni fac streaming live pe YouTube cu Shane, deci vreau să fac lucruri bune cu ambele proiecte!

Poți descrie cum ai început proiectul UZA? Ce te-a făcut să vrei să faci muzică?
Când eram copil părinții mei mereu ascultau muzică de prin anii ’80, deci asta este cea mai mare influență pentru mine. Evident, mi-a plăcut muzica și am vrut să fiu muzician. Am început să cânt și să compun când aveam 17 ani și am exersat mult ca să intru la colegiul de muzică. ”UZA” era numele trupei mele, eram un trio ce cânta rock. Eram un grup amuzant și eram fericiți cu muzica noastră. Am absolvit colegiul în 2013, dar grupul s-a desființat în 2014. Am decis să-mi fac propriul brand. Mi-am dat seama că, nefiind faimoasă, va trebui să fiu un mucian ‘independent’. Am încercat să inventez un nume mai bun decât UZA, dar apoi m-am gândit că ăsta este numele trupei mele, în care eram foarte fericită, și am decis să folosec în continuare acest nume 🙂 . Când aveam 17 ani compuneam de regulă melodii rock. Iubesc muzica și îmi plac multe genuri, de exemplu rock, electronic, hip-hop, RnB – și am vrut să creez ce-mi place. Când creez muzică, îmi golesc mintea. Vreau să creez ceea ce-mi place!

Descrie diferența muzicală dintre ”UZA” și “UZA&SHANE”. Care este aportul lui Shane din punct de vedere muzical?
Pentru UZA îmi folosesc propriile motive, fac doar ce doresc să fac pentru mine. Unii ar putea spune că este un pic încăpăținat din partea mea lol, dar trebuie să-mi exprim dorințele prin activitatea ce o depun în ”UZA”. Am o personalitate de încăpăținată și mereu am în vedere motivele mele, deci pentru ”UZA” creez melodii după dorințele mele, în mod deschis.
Melodiile pentru UZA&SHANE sunt orientate spre genul pop, pentru că Shane este o persoană mai pozitivă, nu ca mine (lol), el are emoții mai luminoase decât mine. În plus, Shane este un producător foarte bun, este foarte abil când facem muzică, și facem melodiile împreună. El creează imaginea și sunetul în UZA&SHANE, iar eu scriu versurile și partea vocală. 🙂 Am împărțit sarcinile de lucru cu succes.

Descrie procedeul prin care scrii melodii.
Întâi îmi urc șoldurile pe scaun și mă holbez în computer. Folosesc Ableton, deci cu asta pornesc și-mi fac un ritm. Îmi place foarte mult să fac beat-uri, de asta pe Facebook mă cheamă UZA: TASTY BEATS. Cred că alegerea ritmului de tobe este foarte importantă. Deci întâi fac un beat, apoi adaug linii de sintetizator și efecte. Cred că sunt mai liberă decât oricine în creația de muzică. Nu am niciun model cum să creez și nu-mi pasă deloc de lucruri pe care ar trebui să le evit.

De unde îți iei inspirația pentru versuri?
Din muzică (melodia și versurile mai ales!). Beat-urile mele sunt puternice dar melodia și versurile sunt mai sensibile.

Ce echipamente folosești?
Asta se schimbă de fiecare dată când cânt, dar de regulă folosesc Maschine Jam de pe Native Instruments și interfața Mac. Oh! Am primit un cadou, un nou sintetizator de ziua mea, lol! Este un aparat Korg Minilogue! Voi cânta live cu noul meu sintetizator de acum încolo.

Cât de des cânți live?
O dată sau de două ori pe lună. Când vine primăvara am multe reprezentații 🙂

E greu sau ușor să obții evenimente ca artist independent?
A fost greu la început, dar acum nu mai e așa greu pentru că mediul muzical este mai spontan și mai energic în ultimii patru ani.

Unde este locul cel mai bun pentru UZA să cânte live?
Cu siguranță la ”Club Freebird” (numele s-a schimbat acum, se cheamă ”Convent”), pentru că acolo am debutat.

Cât de mult câștigi ca artist independent? Suficient cât să trăiești din asta?
Câștig bani în trei feluri – predau muzică, interpretări live și de pe BandCamp. Taxele din drepturi de autor sunt foarte mici, deci pot doar să ‘supraviețuiesc’ lol. Zilele astea le sunt foarte recunoscătoare fanilor din străinătate pentru că mi-au cumpărat melodiile de pe BandCamp și mă suțin super. Sunt foarte fericită, de asta vreau să fac pentru aceștia mai multe melodii de calitate. Cred că cei mai mari fani pe care-i am sunt cei străini, de pe BandCamp.❤

Au fost mai mulți fani care ți-au cumpărat muzica de pe BandCamp după ce ai ajuns în lista mea?
Da, desigur, da! Atâta susținere din partea ta și a noilor fani!

Spui că câștigi o parte din bani din lecții de muzică. Ce fel de muzică predai? Unde pot cititorii din Coreea să ia lecții de la UZA? De asemenea, ai luat în considerare posibilitatea de a preda online, cu webcam?
Ofer lecții amatorilor 🙂 și lecții recruților din Armata coreeană (în curs acum). Ofer lecții de chitară, pian, lecții vocale sau muzică electronică (diferite beat-uri). Cu lecțiile mele se distrează și înțeleg mai bine valoarea muzicii. Nu am luat în considerare lecțiile online pentru că nu cred că poate învăța cineva de la mine online, lol.

Ce fel de oportunități ai avea să devii mai faimoasă ca artist independent?
Cred că trebuie să fac mai multe videoclipuri pentru cei care nu mă cunosc încă. Îmi place să fac melodii și clipuri live, deci sunt foarte activă pe YouTube, unde am propriul canal. Totuși, mă gândesc că sunt în primul rând un artist, deci ar trebui să mă gândesc mai mult la muzica mea decât la faimă. Fac numai clipuri și remix-uri cu ceea ce vreau să creez.🙂

Consideri că artiștii din Coreea sunt presați excesiv pentru a avea o imagine vizuală impecabilă?
Pentru mine nu, eu nu sunt presată, dar cred că toată lumea are nevoie de asta. Din punctul meu de vedere arta este un fel de compozit. Dacă vreau să mă arăt ca artist trebuie să lucrez intens și pe partea vizuală pentru a complementa ideile mele artistice din  muzică.

Ce zici, Coreea este un loc mai bun sau mai rău pentru artiști independenți decât alte țări?
Asta este o întrebare dificilă, pentru că nu am trăit în alte țări, deci judec lucrurile din auzite despre sistemul din alte țări. În cazul meu, nu cred că este un loc foarte bun pentru artiști independenți, pentru că aici lumea nu ia în serios proprietatea intelectuală, pur și simplu folosesc site-uri de streaming și aplicații de telefon. Cred că sistemul proprietății intelectuale din Coreea în ceea ce privește muzica este foarte ciudat, de asta nu folosesc streaming. Deși am unele albume distribuite în Coreea, nu le pun pe site-uri de streaming, la prețuri exorbitante. Asta e singura mea regulă, nu cred că sunt în măsură ca creator de muzică să folosesc respectivele site-uri pentru bani. De asemenea cred că oamenii nu sunt dispuși să caute artiști noi. Desigur, nu e necsar să caute, dar din această cauză nu cred că e ușor să fii artist independent în Coreea.

Care crezi că e lucrul cel mai bun din industria muzicală din Coreea în acest moment?
Păi, nu știu… (uneori mă gândesc ce lucruri bune aș putea spune despre industria muzicală). Totuși, mi se pare că oamenilor începe să le pese mai mult despre genuri diferite de muzică din Coreea.

Mulți oameni care vor să ajungă în Coreea pentru muzică doresc să devină idoli. Este acesta un lucru pe care l-ai luat vreodată în considerare, sau ai vrut dintotdeauna să devii un muzician independent?
Când am fost foarte tânără (10-18 ani), voiam să devin faimoasă ca Shakira sau Britney sau Rihanna, dar m-am răzgândit când aveam 20 de ani. Îmi doream foarte mult să fiu ”artist” în acele zile, și acum îmi doresc să continuu pe această cale cu muzica și arta mea.

Ce te-a făcut să te răzgândești?
Eram o fire independentă, am simțit că dacă aș fi devenit un idol, ar fi trebuit să mă conformez dorințelor altora, nu alor mele.

Vom avea vreodată un videoclip UZA?
Sunt foarte interesată să am un videoclip. Studiez mult ca să creez unul. Vreau ca clipul să fie unul bun, deci mă pregătesc să regizez bine. Sper că pot lansa albumul și un videoclip cât mai curând.

Care sunt artiștii tăi preferați, și din Coreea și din afară?
In Coreea – Aseul ❤ (a.k.a Yukari).  În afară – Sakima și Chase Atlantic ❤

Ce planuri de viitor ai?
Pe lângă albumul UZA&SHANE din acest an, lucrez să fac un album UZA. Vrea să mă reîmprospătez cu o dispoziție nouă, așa că am scăpat de melodiile vechi pe care le făcusem. Durează mai mult așa și e nevoie de mai mult efort, dar e mai satisfăcător să o iei de la capăt. Îmi voi vedea primul episod al albumului în acest an, cu siguranță. Sper ca să fie primit cu dragoste de către public.

Ce lucruri ai vrea să se schimbe pentru artiștii independenți din Coreea?
Sper ca toți artiștii să poată trăi fără să fie presați de publcitate. Sper că vor putea scăpa de modul specific al criticilor din Coreea și să poată crea într-un stil mai indiferent, mai creativ.


*) caonima (‘motherfucker’ în chineză) – numele ales pentru fandomul lui Kpopalypse, în sipiritul și tradiția fanilor kpop, înjurătură popularizată de Sulli în 2013.

Sursa: Kpopalypse blog

Reclame